Imro Spekkers

1970 - 1990

Vrijheid, Gelijkheid, Zusterschap

‘Zo mooi als de VUT is het nu natuurlijk niet meer, maar dat wil niet zeggen dat het anno 2019 helemaal niet meer mogelijk is om eerder op te houden met werken.’

In veertig jaar tijd kan er heel wat veranderen. De VUT komt en gaat. En na een zoveelste financiële crisis zijn de geesten rijp voor een bezuiniging op de AOW, het pensioen van de overheid. 65 wordt 67 of nog later. Eerder met pensioen gaan, kan dat nu nog? We vragen het Imro Spekkers van de werkgeversdesk.

Eerst maar eens wat cijfers. Begin deze eeuw ligt de gemiddelde leeftijd waarop iemand met pensioen gaat net onder de 61 jaar. Inmiddels is de gemiddelde pensioenleeftijd opgelopen tot bijna 65 jaar. Dat is nog altijd lager dan de officiële AOW-leeftijd, die de 67 rap nadert. Maar niet iedereen wil of kan werken tot zijn officiële AOW-leeftijd. Eerder stoppen kan als werknemers dat zelf betalen; soms met hulp van de werkgever.

Leeftijdsbewust personeelsbeleid

‘Hoe zorg ik dat mijn werknemers gezond de eindstreep halen? Wat kan er nog als werknemers eerder met pensioen willen? Of gedeeltelijk met pensioen? Dat zijn thema’s die de afgelopen jaren meer aandacht krijgen bij bedrijven’, zegt Imro Spekkers, relatiebeheerder bij Pensioenfonds PGB. Samen met zijn collega’s op de werkgeversdesk vangt hij de eerste telefoontjes op van werkgevers met vragen over pensioen.

Leeftijdsbewust personeelsbeleid rukt op, vooral bij grotere bedrijven, zegt Imro Spekkers. ‘Er kan best veel, zoals met pensioen gaan in deeltijd. Maar in de praktijk wordt daar nog niet veel gebruik van gemaakt.’ Dat verbaast hem niet echt. ‘Bij grotere bedrijven is het gemakkelijker om de kennisoverdracht goed te regelen, en ouderen minder te laten werken. Maar bij kleinere bedrijven zijn de oudere werknemers vaak vakmensen die een gat in de bezetting veroorzaken als ze minder gaan werken of weg zouden gaan.’

Eigen reserves aanspreken

Nu de VUT niet meer bestaat, en er ook geen nieuwe opbouw meer is voor prepensioen, moeten werknemers hun eigen reserves aanspreken als ze eerder met pensioen willen. Die eigen reserves kunnen bestaan uit spaargeld, maar ook uit pensioenaanspraken.

Alhoewel het pensioen een officiële ingangsleeftijd heeft van 65, 67 of 68 jaar (afhankelijk van de fiscale regels) kan iedereen zijn pensioen eerder laten ingaan. Dat heeft wel gevolgen voor het bedrag per jaar. ‘Op mijnpgbpensioen.nl staat een planner waarmee je kunt uitrekenen wat vervroegen (of uitstellen, want dat kan ook) betekent voor je pensioen’, zegt Imro Spekkers. ‘Ik heb het zelf ook wel eens gedaan, gewoon om te zien wat er dan gebeurt.’

Laagdrempelig

Vanuit de werkgevers speelt dit soort vraagstukken vaak pas als werknemers bij de HR-afdeling terecht komen en vragen naar de mogelijkheden, zegt Imro. ‘Mijn advies aan werkgevers is dan: laat ze met onze klantenservice bellen.’

Of er wordt gebeld als er in het bedrijf gereorganiseerd moet worden, en er gekeken wordt of vervroegd uittreden een optie is. ‘We zijn heel laagdrempelig. Lang niet alle werkgevers die bij ons zitten, hebben een eigen HR-afdeling. En dan kan het ook de directeur zijn die belt, of iemand van de salarisadministratie. We hebben veel informatie, waarmee we hen kunnen helpen. Van filmpjes tot handzame informatie over de pensioenregeling. En we hebben mensen in de buitendienst die bij het bedrijf langs kunnen gaan, om de mogelijkheden te bespreken. Soms zijn er in een bedrijfstak afspraken gemaakt, en daar weten onze relatiebeheerders dan ook alles van.’

Speciale pensioentrainingen voor HR

Imro merkt in zijn werk dat lang niet elke werkgever weet wat er allemaal kan via het pensioenfonds. ‘We geven regelmatig pensioenvoorlichting aan werknemers, op verzoek van een werkgever of ondernemingsraad. En we zijn onlangs begonnen met speciale trainingen over pensioen voor HR-medewerkers. Daaraan was behoefte omdat pensioen een stukje van de arbeidsvoorwaarden is, maar de mensen bij personeelszaken er niet iedere dag mee te maken hebben en niet altijd precies weten hoe het zit. Pensioen is best complex, en er zijn nog veel misverstanden over. Dus wat is er dan mooier als de mensen die het dichtst staan bij de werknemers, de goede informatie meteen kunnen geven?’

IMRO SPEKKERS
Geboren: 25 april 1968 in Amsterda
m
Leeft: in Monnickendam (maar heeft een oogje op Amsterdam), en heeft een dochter.
Houdt van: vakantie, lekker eten en een beetje zaalvoetballen met vrienden