Eva van Amston

1950 - 1970

De wederopbouw

‘De geschiedenis van Pensioenfonds PGB raakt mij ook persoonlijk. Ik ben van ’66, woon in een voormalig PGB-wijkje in Amsterdam en werk al meer dan 28 jaar voor het fonds’

In gesprek met Eva van Amson, medewerker front office PGB Pensioendiensten. Zij woont aan de Dever in Amsterdam, Buitenveldert; een van de PGB-buurtjes uit de jaren zestig.

Eva, jij woont in het voormalige ‘PGB-wijkje’ in Amsterdam-Buitenveldert.

Hoe zit dat?

Ik werk al meer dan 28 jaar voor Pensioenfonds PGB. En ik woon nu ruim 16 jaar in een 3-kamerappartement dat ooit een huurhuis was van Pensioenfonds PGB. Het was destijds bedoeld als een tijdelijke oplossing. Ik had dringend een huis nodig nadat mijn relatie op de klippen liep. Maar die tijdelijke stek werd al snel ‘mijn’ thuis. Ik wilde en wil er niet meer weg. Ook niet toen ik een nieuwe relatie kreeg.”

Wat is er zo fijn aan?

“Ik werk voor klanten, dat vind ik heel fijn: contact hebben met mensen. Ook het werken in een team bevalt mij heel goed. PGB is natuurlijk enorm gegroeid de laatste jaren en dat maakt ons werk nog interessanter. Ik vind ons bedrijf een goede werkgever en ga met plezier naar mijn werk. Natuurlijk verbaas ik mij ook zo nu en dan maar dat is bespreekbaar. Naast mijn ‘reguliere’ werk heb ik sinds 2016 mijn eigen bedrijf voor coaching en persoonlijke ontwikkeling, ben ik penningmeester van een zorgboerderij en ik heb met een vriendin ook nog twee winkeltjes op Marktplaats. Van de opbrengst daarvan gaan we samen op vakantie!”

Het appartement is nu niet meer van PGB. Had je het niet zelf willen kopen?

“Er waren in deze wijk veel woningen eigendom van PGB. Het pensioenfonds bezat niet alleen dit complex, maar ook appartementen aan de Van Nijenrodeweg en Persijn. Op een gegeven moment werd besloten al het direct vastgoed te verkopen, zodat het pensioenfonds zich niet meer bezig hoefde te houden met het beheer. Dit appartement is verkocht in 2005. Ik vond de vraagprijs destijds te hoog. Achteraf bezien had ik het natuurlijk gewoon moeten kopen. Het is inmiddels flink in waarde gestegen. Maar eerlijk gezegd kan ik daar niet van wakker liggen. Het onderhoud is prima, ook al is het niet meer zo goed als toen PGB het nog deed. We hebben een druk leven. En we wonen hier fijn. Het is prima zo.“

EVA VAN AMSON
Geboren: 1966 in Amsterd
am
Woont met: man Sander, hond Mara en poes Loes
Houdt van: Lezen, goed eten, koken, film, theater, rommelmarkt, vrijheid, mijn man en Italië.